::Ana Muslimah::

Foto saya
Langkah Ini... Akan pasti terhenti. Namun,Sebelum janji itu terpatri, Sebelum masa itu tiba, Akan ku teruskan hayunan langkah. Biar dihadapannya mehnah, Akan ku gagah melangkah. Biar kaki ini luka berdarah, Tidak sekali ku menyerah kalah. Demi sebuah CITA dan CINTA, Aku tidak berputus asa. Andai ditakdirkan jasad ini rebah, Hati Redha kerana-Mu ALLAH... Demi CITA-NYA, Demi CINTA-NYA, Akan aku GAGAH!

~Dunia & Batasan~

Ruangan ini ruangan ilham. Tentang warna-warni kehidupan insan. Soal keilmuan, sejarah, tokoh, srikandi, hobi, cita-cita dan impian, alam dan peristiwa. Tidak mampu dilakar dengan lukisan maka yang terzahir hanyalah luahan kata dari pena bisu. Segalanya saling berkaitan. Apa yang tersimpan adalah hak peribadi dan persendirian, bukan tujuan komersial dan perdagangan. Tiada limitasi dalam perkongsian cuma hanya perlu berhati-hati dalam memilih tindakan. Dunia maya tanpa sempadan namun dunia nyata punya batasan.

Isnin, April 27, 2015

Asas Kait Jarum Satu (Basic Crochet For Beginners) : Asas Pengenalan

SIRI 1 

Bismillah wa hamdan syukran lillah...
Alhamdulillah. Setelah sekian lama ber'uzlah' dari medan penulisan blog, akhirnya saya kembali. Kembali untuk menunaikan janji pada diri sendiri. Azam memulakan lagi langkah yang telah lama tegak kaku. ^_^ Perubahan itu perlu. Kali ini dan mulai saat ini saya ingin berkongsi tentang kesukaan yang telah terlalu lama saya tinggalkan lantaran tuntutan kehidupan sebagai pelajar. Kesukaan untuk mengait. ^_^

Seperti yang kita sedia maklum (mungkin ada yang belum maklum) mengait ada dua jenis. Kait jarum satu (Crochet) dan kait jarum dua (Knitting). Keduanya punya asas dan kaedah yang berbeza. Hasilnya juga berbeza. Tapi saya nak berkongsi tentang kait jarum satu (crochet) sebab saya belum 'master' dalam knitting (masih dalam proses belajar). ^_^ 

Baiklah, tak nak perpanjang kalam, dalam crochet ni ada beberapa perkara asas yang perlu kita ketahui iaitu :

1. Slip Knot
2. Chain Stitch
3. Single Crochet (Sc)
4. Half Double Crochet 
5. Double Crochet (dc)
6. Triple / Treble Crochet (tr)

Nampak term dan penggunaan bahasa memang seram. Macam susah je. Terbelit lidah nak sebut. Tapi Insya Allah, lepas belajar, tak adelah sesukar yang disangkakan. Alhamdulillah masa mula nak mengasah balik ingatan yang dah berkarat, (saya pun kena mula belajar semula, almaklum bila ilmu tak diamalkan ^_^) sekali latihan dah boleh hasilan satu karya walaupun tak berapa sempurna. Insya Allah, entri seterusnya saya akan kongsikan ye. Kali ini kita berkenalan je dulu. ;)

Apabila kita dah belajar step-step di atas, melalui crochet ni kita boleh hasilkan banyak karya, contohnya baby bootties (kasut baby), bunga hiasan, topi (macam snow cap), socks, scarf dan sebagainya. Apa yang penting, asas utama yang perlu ada adalah minat, kesabaran dan ketelitian, sebab klu orang rabun macam saya, bila dah salah masuk stitch, kena patah balik la jawabnya. ^_^ Tapi kelebihannya, kita boleh baiki kaitan yang tersilap tu, yang penting sabar. ;) ok? 

                                                                             ***

"Hidup adalah soal pilihan... Segalanya tergantung pada hati dan akal untuk memilih dan menentukan... Sekalipun hakikatnya, dipenghujungnya nanti bakal tersingkap Sebuah Hakikat; Bahawa segalanya telah tertulis dalam percaturan takdir Allah... Maka, Berjalanlah Tanpa Henti.. Melangkahlah Dengan Pasti.. Sehingga Nafas Ini Terhenti, Ketika Janji Itu Terpatri..." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~Tinta Pemburu Ilmu~

~Tinta Pemburu Ilmu~