::Ana Muslimah::

Foto saya
Langkah Ini... Akan pasti terhenti. Namun,Sebelum janji itu terpatri, Sebelum masa itu tiba, Akan ku teruskan hayunan langkah. Biar dihadapannya mehnah, Akan ku gagah melangkah. Biar kaki ini luka berdarah, Tidak sekali ku menyerah kalah. Demi sebuah CITA dan CINTA, Aku tidak berputus asa. Andai ditakdirkan jasad ini rebah, Hati Redha kerana-Mu ALLAH... Demi CITA-NYA, Demi CINTA-NYA, Akan aku GAGAH!

~Dunia & Batasan~

Ruangan ini ruangan ilham. Tentang warna-warni kehidupan insan. Soal keilmuan, sejarah, tokoh, srikandi, hobi, cita-cita dan impian, alam dan peristiwa. Tidak mampu dilakar dengan lukisan maka yang terzahir hanyalah luahan kata dari pena bisu. Segalanya saling berkaitan. Apa yang tersimpan adalah hak peribadi dan persendirian, bukan tujuan komersial dan perdagangan. Tiada limitasi dalam perkongsian cuma hanya perlu berhati-hati dalam memilih tindakan. Dunia maya tanpa sempadan namun dunia nyata punya batasan.

Isnin, April 27, 2015

Asas Kait Jarum Satu (Basic Crochet For Beginners) : Slip Knot

SIRI 2

Bismillah wa hamdan syukran lillah..

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang dengan izin dan limpahan rahmat-Nya saya dan kita semua dapat bernafas dan hidup dalam nikmat iman dan Islam. Kali ini saya ingin menunaikan janji untuk berkongsi tentang cara mudah untuk memulakan proses mengait jarum satu atau crochet.

Seperti yang telah saya sebutkan dalam entri sebelumnya, ada beberapa perkara asas dalam crochet dan perkara pertama untuk memulakan proses mengait adalah slip knot. Slip knot digunakan sebagai asas dalam kedua-dua teknik mengait sama ada jarum satu (crochet) atau jarum dua (knitting).

Sebelum tu, perkara pertama yang perlu disediakan sebelum memulakan kerja mengait, kita perlulah ada bahan iaitu jarum kait satu (tak kisah saiz apa pun), benang untuk mengait (yarn) dari jenama apa saja (cth: minlon, nona) dan gunting. Kalau tak ade, macam mana nak mula kan? ^_^ ibarat nak jeneral nak pegi berperang tapi tak ade tentera. 

Baiklah, tanpa memperpanjang kalam, di bawah ini saya sertakan video tutorial yang saya rasa antara yang paling mudah dari semua video yang saya lihat dalam youtube khususnya untuk mereka yang baru mula mengenal 'cik kait mengait' ni. Ada banyak video tutorial dalam youtube jadi feel free untuk ikut yang mana satu. Saya suka tengok The Knit Witch sebab saya rasa cara dia mudah. ^_^



p/s : dalam video ni jarum yang digunakan tu adalah untuk knitting, bukan crochet tapi teknik slip knot ni asas untuk kedua-dua jenis kaitan ni. Jadi jangan bimbang. ;)

Ok? all the best untuk saya dan mereka-mereka yang minat bab kait mengait. Belajar dan terus belajar. Semoga urusan saya dan kita semua dipermudahkan. 

Jangan lupa untuk baca Basmalah ye sebelum mula. Niat untuk belajar dan berbakti pada orang lain. Moga-moga ia menjadi satu nilaian ibadah. ;)

Semoga menjadi ilmu yang bermanfaat. ^_*


"Hidup adalah soal pilihan... Segalanya tergantung pada hati dan akal untuk memilih dan menentukan... Sekalipun hakikatnya, dipenghujungnya nanti bakal tersingkap Sebuah Hakikat; Bahawa segalanya telah tertulis dalam percaturan takdir Allah... Maka, Berjalanlah Tanpa Henti.. Melangkahlah Dengan Pasti.. Sehingga Nafas Ini Terhenti, Ketika Janji Itu Terpatri..." 

 ~Mengorak Langkah Mencetus Paradigma Generasi Solehah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~Tinta Pemburu Ilmu~

~Tinta Pemburu Ilmu~